Assalamualaikum w.b.t.



Hari Jumaat yg mulia ni nk berkongsi serba sedikit tentang khutbah yg disampaikan oleh khatib jumaat pada hari ini... bertempat di masjid Raudhah, Taman Guru, Kuantan.... khutbah hari ini membicarakan tentang maksiat yg sedang menular dikalangan anak2 melayu yang beragama Islam... yang sejak dilahirkan diberikan nama Islam dan diasuh dengan didikan agama Islam.... tetapi tanpa segan silu melakukan aktiviti maksiat tidak mengira tempat dan dimana jua tanpa mengira masa mahupun usia.... apabila berbicara tentang maksiat ia merangkumi semua perkara seperti zina, homoseksual, lesbian, meminum arak, dan sebagainya..... dan telah diturunkan di dalam alQuran ayat mengenai zina...



------------> "Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman" ayat 2 : suran an-Nur....... YA!! sebatan sebanyak 100 kali!!! ia sangat menyakitkan dan memedihkan.... sedangkan jika kita dirotan oleh cikgu hanya SEKALI kerana tidak menyiapkan kerja sekolah pun kita sudah merasai kesakitannya... inikan pula 100 kali!!!



Di akhir khutbah, khatib berpesan kepada semua jemaah supaya sentiasa mengimarahkan masjid2 dan surau2... selain berpesan kepada ibubapa agar membimbing anak2 mereka dan sentiasa berwaspada.... InsyaAllah.... sekian dulu sedikit renungan buat kita semua dan diri saya sendiri.... yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu datang dari saya sendiri.... S A L A M . . . .

2 comments:

kutbah kita lain la...

tapi yang penting.. bukan pasal sebat2 nie la...

nasib baik nampak ko idup lagi emiey!!

WELCOME back!!!!

December 12, 2009 at 1:24 AM  

2 r... seb bek ak still hidup g.... pnjg umo g...

December 14, 2009 at 12:07 AM  

Newer Post Older Post Home